La première semaine - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Famke Daams - WaarBenJij.nu La première semaine - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Famke Daams - WaarBenJij.nu

La première semaine

Blijf op de hoogte en volg Famke

29 Januari 2016 | Frankrijk, Toulouse

Bonjour tout le monde,

Blog 2 vanuit la ville rose!

De dagen beginnen nu erg lang te worden. De verveling slaat een beetje toe omdat de lessen pas vrijdag 29 januari beginnen en ik nu niet zoveel meer hoef te regelen. Het hoogtepunt van de dat is dan ook met de metro naar de supermarkt. Dan mag je met je super zware tassen en je armen vol met flessen water je tussen de menigte in de metro proberen te proppen wat elke keer een uitdaging is. Afgelopen donderdag 21 januari was de eerste bijeenkomst voor de nieuwe Erasmusstudenten. Dit was in een kroeg op Place du Capitole. In de kroeg was het tot dat wij de dansvloer betraden een beetje een dooie bedoeling. Daar zijn we niet zo lang gebleven. Toen door naar de Nimp. De Nimp is een zweterige, warme, stampvolle bedoeling van een club. Omdat doordeweeks de metro’s maar tot 00.00 rijden moesten we met de nachtbus terug. Die doet er ongeveer een uur over om bij de residence te komen. Het was in ieder geval erg gezellig in de bus. Er waren een paar Amerikanen die ons vroegen wat voor taal wij met elkaar spraken. Zij dachten dat het Duits was. We hebben ze maar even duidelijk gemaakt dat dat niet zo is…

Zaterdag 23 januari zijn Niels en ik de stad gaan verkennen, dat is redelijk gelukt, we zijn twee keer verdwaald, om uiteindelijk weer goed terecht te komen. Door de achteraf steegjes vol met rondhangende wiet rokende jongeren voelde ik me weer een beetje thuis. Op het Place du Capitole waren er van allerlei festiviteiten en er hing een fijne sfeer in de stad. Het weer was mooi en we zijn bij de rivier die door Toulouse stroomt geweest. Daarna weer boodschappen doen en met overvolle tassen in de metro gepropt weer terug naar mijn kamertje.

Zondag 24 januari werd er een stadstour georganiseerd voor Erasmus studenten dus die zijn we even gaan checken. Het was gezellig om met met allerlei nieuwe mensen te dolen door de stad. We hebben mooie gebouwen bezocht en daarna een drankje gedaan in een sportsbar. ’s Avonds zijn we weer de stad in gegaan naar een hele gezellige pub. Er was een pubquiz aan de gang, wat een boel gezelligheid met zich mee bracht. Het bar personeel is super leuk daar. We werden gevraagd om daar naar sluitingstijd te blijven. Dat betekent…. Gratis drank maar ook dat we pas de eerste metro terug kunnen pakken. Om 05.30… na lang twijfelen hebben we dit gedaan en hebben we een ontzettende leuke avond/nacht/ochtend gehad. Maandag 25 januari was daarna niet zo spannend aangezien ik redelijk kapot en moe was.

Dinsdag 26 januari was mijn verjaardag. YEEEEY jarig. Door alle lieve berichtjes die ik heb mogen ontvangen heb ik me wel jarig gevoeld! ’s Middags de stad in gegaan om een beetje te shoppen en ’s avonds naar Elly, (het barmeisje van de Frog) daar hebben we pizza gegeten en drankspelletjes gedaan voordat we naar le Coup d’État gingen voor weer een Erasmusfeest! Voordat we daar aankwamen was het alweer 03.30 dus we hadden nog zo’n 2 uur om te dansen. Hier heb ik vol gebruik van gemaakt! Ik lag om 07.00 in bed.. Maar het was geweldig. Woensdag was weer even een bijkom dagje.

Donderdag 28 januari zijn we met de Erasmusgroep naar een trampolinepark gegaan. Met een foam pit, basketball court, dodgeball court en een hele grote veld met allemaal losse trampolines. Bij binnenkomst werden we gevraagd om speciale sokken aan te doen, daarna een warming up om de knieën, enkels, billen, rug, schouders en polsen los te maken. Later bleek wel waarom. Constant springen is enorm vermoeiend! Je krijgt het er bloedheet van! Maar wat was het leuk. Het leukste was het springen in de foam pit, om er daarna met moeite uit te klimmen. Moe, bloedheet maar voldaan was het weer tijd om in m’n hoogslaper te kruipen omdat vrijdag 29 januari onze eerste schooldag is..

Vrijdag 29 januari: De wekker gaat vroeg en dat is even wennen. Met de metro op naar Université de Mirail. Daar aangekomen was het even zoeken maar al snel was het lokaal gevonden. We bleken een of andere ICT les te hebben. Voor deze les kan je een certificaat halen, maar alleen als je er ook het eerste semester was.. voor ons dus niet het geval. De les begon een beetje rommelig omdat er mensen te laat binnen kwamen terwijl wij netjes op Nederlandse tijd in het lokaal zaten. Dit was werkelijk meest belachelijke les die ik ooit gehad heb. De les ging over hoe je je achtergrond op de pc kan veranderen, hoe je snelkoppelingen maakt en hoe je bestanden in een zelf aangemaakt mapje kan stoppen. Voor de Franse taal was het natuurlijk best interessant om de ICT termen te leren. Maar voor de rest was het niet wat ik er van verwacht had. Maandag beginnen dan de rest van de lessen. Ik begin maandag met Franse cultuur. Helemaal in mijn straatje dus daar heb ik wel enorm veel zin in! Maar eerst het weekend weer door, al zal dat niet zo’n probleem worden nu we allemaal leuke mensen kennen en we de stad ook beter kennen.

À la prochaine blog !

  • 31 Januari 2016 - 18:29

    Els:

    Leuk om jou verslag te lezen. De omgeving verkend en al vandalen gedaan. Veel succes aankomende week. Maak er een mooie tijd van. Dikke

  • 31 Januari 2016 - 18:29

    Els:

    Leuk om jou verslag te lezen. De omgeving verkend en al vandalen gedaan. Veel succes aankomende week. Maak er een mooie tijd van. Dikke

  • 31 Januari 2016 - 18:29

    Els:

    Leuk om jou verslag te lezen. De omgeving verkend en al vandalen gedaan. Veel succes aankomende week. Maak er een mooie tijd van. Dikke

  • 31 Januari 2016 - 18:29

    Els:

    Leuk om jou verslag te lezen. De omgeving verkend en al vandalen gedaan. Veel succes aankomende week. Maak er een mooie tijd van. Dikke

  • 31 Januari 2016 - 18:32

    Els:

    Vandalen = van alles. En de figuurtjes werken niet. Een dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Toulouse

Famke

Famke's avonturen dans le Sud-Est! Voor 4,5 maand zit ik in Toulouse en op deze manier kan ik jullie op de hoogte houden van wat ik mee maak en wat ik hier allemaal doe. Vindt je het leuk om op de hoogte te blijven dan kan je je aanmelden voor de mailing lijst en krijg je elke keer als ik een blog post een melding! Gros bisous !

Actief sinds 21 Jan. 2016
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 3646

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 31 Mei 2016

Minor à Toulouse

Landen bezocht: