Les premiers jours - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Famke Daams - WaarBenJij.nu Les premiers jours - Reisverslag uit Toulouse, Frankrijk van Famke Daams - WaarBenJij.nu

Les premiers jours

Door: Famke Daams

Blijf op de hoogte en volg Famke

21 Januari 2016 | Frankrijk, Toulouse

Dag 1:
Daar gingen we dan. In de godsvroegte op weg naar mijn 4,5 maanden durende avontuur in Toulouse. Om half 4 ging de wekker om om half 5 in de auto te stappen op weg naar Brussel. Nog even slapen in de auto was dan ook geen straf. Bij het vliegveld aangekomen nog even een bakje koffie en thee gedaan en wachten op Niels. Toen Niels ook gearriveerd was kwam het moment van inchecken. Afscheid nemen van mijn ouders en vriend en toen door de bagagecheck. Het was even schrikken toen mijn koffer én tas eruit werden gepikt voor extra controle. Voelde me zowaar een zware crimineel. Wat bleek nou… je moet je laptop en andere elektrische apparaten los door de scan doen. Nadat alles was gecontroleerd en goed was gekeurd konden we op weg naar de gate. Het vliegen was een eitje! Aangekomen in Carcasonne kwamen we tot de grote schok dat het sneeuwde. Zit je 1200 km verder op en sneeuwt het. In ieder geval zorgde het ervoor dat ik me meteen thuis voelde. Met de huurauto naar Toulouse! Hier aangekomen moesten we ons melden bij het secretariaat. Een of andere chaggi heks zat achter de balie. Om het nog mooier te maken moesten we naar een ander gebouw op zoek naar een femme de menage... zij zou ons een sleutel moeten geven van onze kamers. Alles leuk en aardig, maar probeer maar eens een schoonmaakster te vinden in een gebouw van 5 verdiepingen en met meer dan 750 kamers in een gebouw. Gelukkig kregen we hulp en konden we onze kamers gaan inrichten. Internet was alleen nog even een probleem. Daarover straks meer. Na het inrichten van de kamer moesten er ook nog boodschappen gedaan worden om de eerste dagen te overleven. . De eerste nacht in mijn nieuwe bed was even wennen, maar aangezien ik zo moe was viel ik snel in slaap.

Dag 2:
Aangezien er hier veel geregeld moet worden moest er vroeg opgestaan worden. De doelen voor de dag waren:
- OV kaart regelen.
- Langs op de universiteit
- Naar de bank

Het regelen van de OV kaart was binnen 5 minuten geregeld. Dat zouden ze in NL ook moeten doen. Je levert je pasfoto in binnen 2 minuten heb je een pasje waarmee je meteen kan reizen. Onbeperkt. Voor 10eu. per maand. Daarna naar de uni. Of we even een paar formulieren in wilden vullen en of we de volgende dag terug konden komen voor de officiële inschrijving. Daarna door naar de bank, want als we hier een telefoonabbo willen hebben dan hebben we een Frans bankaccount nodig. Dat liep niet helemaal zoals gepland, dus dat gaan we ook nog een keer proberen. 's Avonds voor het eerst gekookt in onze gezamenlijke keuken die van 's middags 14h tot 18h geen elektriciteit heeft. Dat is even wennen. Veel contact met onze ganggenoten hebben we nog niet, maar dit komt nog wel. Daarna filmpje gekeken en naar bed.

Dag 3:
Omdat we om 10 uur de afspraak hadden op de uni voor de officiële inschrijving moest ik weer vroeg mijn nestje uit. Mijn kamer voelt al een beetje als mijn eigen kamer. Het is maar 9m2 maar door de foto's en kaartjes die ik heb meegenomen is het toch al een beetje gezellig. Ik mis nog wel dingen hier op mijn kamer. Een bank zou bijv. heel erg fijn zijn. Een waterkoker ook. Ik mis mijn thee. Ik begin het internet ook te missen maar om dat te regelen eerst... op naar de uni. De metro is hier gelukkig heel dichtbij en elke minuut kan je een metro pakken! Fantastisch! Een klein lief Frans vrouwke hielp ons met de inschrijving. Daarna op de foto voor op de studentenkaart. Met onze studentenkaart op zak waren we heel blij... Want dat zou betekenen. INTERNET!!! Met de studentenkaart kunnen we inloggen op het netwerk. Maar omdat het Frankrijk is duurde het allemaal nog wat langer.. 3 dagen werd ons verteld. Dat was dus weer even een tegenslag. Dus aangezien we nog steeds geen internet hebben op onze kamers gingen we maar naar de MacDo om even te profiteren van de gratis WIFI. Omdat ik graag een waterkoker wilde voor mijn thee zijn we richting de HEMA gegaan. Ja! Een HEMA. Met stroofwafels, en drop en alle Nederlandse fijne dingen. Om 14.30 hadden we een afspraak bij de bank. Ook daar gingen we eigenlijk voor niets heen. Dus nu hebben we een afspraak voor aankomende dinsdag. Hopelijk krijgen we dan een bankrekening zodat we ook een telefoonabbo kunnen nemen. Na de hele dag op stap te zijn geweest was het tijd voor een powernappie. Gisteravond ook even in de keuken geweest om wat sociaalcontact op te doen. Want elke avond alleen op 9m2 zitten is ook niet zo'n fijn vooruitzicht. Maar mijn kamer word wel steeds meer van mijzelf.

Als je het leuk vindt om een keer te skypen dan kan dat!
Als je het leuk vindt om een keer een kaartje te sturen dan kan dat ook.

Adres:

CITE UNIVERSITAIRE DE RANGUEIL
Mme. Famke Daams
118 Route de Narbonne
TRIPODE C chambre nr. 7206
CS 17705
31077 TOULOUSE CEDEX 04

À la prochaine blog!

  • 22 Januari 2016 - 21:36

    Martine Bourgy:

    C'est parti, mon KIKI....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Toulouse

Famke

Famke's avonturen dans le Sud-Est! Voor 4,5 maand zit ik in Toulouse en op deze manier kan ik jullie op de hoogte houden van wat ik mee maak en wat ik hier allemaal doe. Vindt je het leuk om op de hoogte te blijven dan kan je je aanmelden voor de mailing lijst en krijg je elke keer als ik een blog post een melding! Gros bisous !

Actief sinds 21 Jan. 2016
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 3663

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 31 Mei 2016

Minor à Toulouse

Landen bezocht: